Program for 2018

Knud Odde
Fernisering:
8. september 2018, kl. 11-13.
Herefter er udstillingen åben:
fredage kl. 15.00-17.00 lørdage kl. 11.00-13.00
Sidste dag er lørdag
den 29. september 2018

Kommende udstilling
Bente Bech
Fernisering i Bio Bernhards Baghus
den 13. oktober 2018
kl. 11.00 - 13.00

Kommende udstilling
Helle Witte Christiansen
Fernisering i Bio Bernhards Baghus
den 17. november 2018
kl. 11.00 - 13.00

Knud Odde

Knud Odde er født i 1955 og uddannet bibliotekar på Forskningsbibliotekerne (1974-78). Han har yderligere læst litteraturvidenskab på Københavns Universitet (1976-77) og marke-ret sig som komponist og bassist i bandet Sods/Sort Sol. Som kunstner er han autodidakt og debuterede i 1982 på Charlottenborgs Efterårsudstilling.

Der lurer en flertydighed i Knud Oddes billeder, men én ting er helt sikkert: man genkender dem på lang afstand. Hvad enten det drejer sig om hans malerier eller grafiske arbejder, er de kendetegnet ved det samme kraftfulde udtryk, der ikke mindst skyldes Oddes særlige vartegn: den fede, sorte kontur.
Knud Odde har udstillet i talrige sammenhænge i ind- og udland, heriblandt på Esbjerg Kunstmuseum, HEART, Kastrupgårdsamlingen, Ystad Kunstmuseum, DAC Gallery, New York, Praxis Hagen, Berlin, og på Art Cologne, Køln. Odde har modtaget flere legater og præmieringer fra Statens Kunstfond (1990, 1993, 1995, 2000, 2009) foruden Oluf Hart-manns Mindelegat (1995) og Henry Heerups legat (1995). Hans værker er bl.a. repræsente-ret på Trapholt, Vejle Kunstmuseum, Kunstindustrimuseet, Ny Carlsbergfondet og Statens Kunstfond. Herudover har han lavet udsmykninger til Rødovre Gymnasium samt plakater til Tivoli, DSB og Ringkøbing Jazzfestival for blot at nævne et udvalg. Knud Odde er medlem af Kunstnersamfundet, Billedkunstnernes Forbund og Corner (2009.
Med sin baggrund som multikunstner henter Knud Odde inspiration fra mange kanter. Med en forkærlighed for det 20. århundredes medievirkelighed, myter og ikoner krydsklipper han forskellige traditioner, tider og genrer, der bindes sammen af en gennemgående fasci-nation af den menneskelige psykes mørkere sider. Som et kulturhistorisk, men også person-ligt skæbnegalleri er hans billeder fulde af faktiske såvel som fiktive figurer fra filmen, mu-sikken og litteraturens verden.